EN SK

 News   About the PPP Association   About PPP   Calendar of events   Links   PPP Newsletter   PPP Brochures   Contact   Site map 
 Information for Members   PPP Projects   Documents   Workgroups   Contacts Database   Presentations   Member services   Password 

Stav stavebníctva na Slovensku


1.12.2011

Sorry, English version of this text is not available.

Zrušenie PPP projektov prebudilo aj veľké stavebné firmy do krutej reality. Zlá situácia lídrov presiakla celým odvetvím. A to tak intenzívne, že opatrný optimizmus s vyhliadkami na stabilizáciu v tomto roku a na rast v roku 2012 sa zmenil na pesimistickú prognózu.

Naznačujú to výsledky pravidelných kvartálnych prieskumov agentúry CEEC Research a poradenskej spoločnosti KPMG. Kým vo februári 2011 riaditelia stovky oslovených stavebných spoločností na slovenskom trhu predpokladali prepad stavebnej produkcie o 1,4 percenta a budúcoročný rast okolo 5,6 percenta, v auguste predikcie zhoršili. Očakávajú až 4,5 percentný pád v tomto roku a sotva dvojpercentný prírastok na budúci rok.

Z podobných prieskumov v krajinách Vyšehradskej štvorky vyplýva, že len v Poľsku budú tohtoročné výkony stavbárov vyššie v porovnaní s vlaňajšími, o poklese v roku 2012 uvažujú už iba Česi.

Najväčším firmám, ktoré zamestnávajú 500 a viac ľudí, chýba až pätina produkcie. Prepustili už dvetisíc pracovníkov. Doprastav predáva budovy i stroje, ktoré si mieni prenajímať. Prácu zháňa v zahraničí. Váhostav SK šokoval realizačnými cenami hlboko pod úrovňou štátnych expertíz, aby získal odbyt.
Košické Inžinierske stavby dosiahli v prvom polroku 2011 sotva polovicu z vlaňajších výnosov, akurát stratu zredukovali na necelú pätinu tej lanskej. Októbrové mimoriadne valné zhromaždenie rokovalo o odchode spoločnosti z regulovaného trhu BCPB.

Iba Skanska SK sa na PPP projekty nespoliehala. Vlani upratala dcéry pod jedno IČO. A na konci minulého roka prikúpila žilinský Skybau. Do riedkych tendrov išla sama s nižšími cenami. A aj uspela, čo jej vyčítal stavbársky zväz, ktorý nakoniec opustila.

Eurovia SK sa, naopak, na tzv. druhom PPP balíku zahojila tak, že na Slovensku zamestnala aj české kapacity. Na výstavbe cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami jej pomáhal aj Strabag.

Júnové štatistiky stavebných zákaziek naznačili, že výstavba bytových i nebytových budov môže v roku 2012 stagnovať či aj klesať, no inžinierske stavby by mohli zabrať. Národná diaľničná spoločnosť uzatvorila tri kontrakty na stavby zo zastaveného takzvaného prvého balíka PPP na diaľnici D1. Váhostav SK v združení postaví prvú časť úseku z Jánoviec po Jablonov a úsek medzi Dubnou Skalou a Turanmi. Doprastav v konzorciu so Strabagom zhotoví diaľnicu z Fričoviec po obec Svinia na východe Slovenska. K výživnejšej strave sa tak zatiaľ dostali iba hladní realizátori, ktorí sa na výstavbe mali podieľať aj cez PPP. Spolu by tam mali zamestnať približne štyri tisícky pracovníkov. Námietky Doprastavu zdržali súťaž na druhú časť diaľnice D1 z Jánoviec po Jablonov. Úsek medzi Turanmi a Hubovou nemá zelenú od Európskej komisie pre vplyv na životné prostredie. Tender na diaľnicu z Hubovej po Ivachnovú sa začal iba nedávno.

Štát na nové cesty nemá. Vyskúšal už všetko. Ale nepodarilo sa mu nastaviť mechanizmus, ktorý by dokázal zabezpečiť nové zákazky na stavebné práce rovnomerne a nie v skokoch ako doteraz. A systematickou podporou, s výnimkou štátneho fondu rozvoja bývania či dotácií na tzv. systémové poruchy, nedokázal pomôcť ani pozemnému staviteľstvu. Vládny program zatepľovania za vyše 70 miliónov eur bol najprv rozvrhnutý na dva roky, tento rok mu potichu priklepli iba 10 miliónov eur. A nečakaná jednorazovka v podobe 25 miliónov eur cez výstavbu dvoch tisícok sociálnych bytov by mala natiecť do odvetvia až v budúcom roku.

Zdroj: trend.sk

« back to News

Members of the PPP Association